Profesorii de la Liceul Teoretic “Emil Racoviță” din Vaslui au participat recent la o vizită de studiu în Malaga, Spania, în cadrul proiectului Erasmus „Inclusive Schools through Mediation”. Vizita a avut loc în perioada 13-15 mai 2024 și a avut drept scop dezvoltarea competențelor cadrelor didactice din învățământul secundar pentru a promova medierea ca metodă de rezolvare pașnică a conflictelor și pentru a crea un mediu școlar incluziv.
Proiectul, identificat cu codul 2023-1-ES01-KA220-SCH-000161006, este un parteneriat de cooperare de 24 de luni în domeniul educației școlare, având ca lider organizația Asociación Iniciativa Internacional Joven din Spania. Alături de Liceul Teoretic “Emil Racoviță”, în proiect mai sunt implicate și alte școli: IES Portada Alta (Malaga, Spania), Agrupamento de Escolas Gil Eanes (Lagos, Portugalia), Evrenosbey Ortaokulu (Şarköy, Turcia) și Maijamäen Koulu (Naantali, Finlanda).
Principalul obiectiv al proiectului este îmbunătățirea competențelor cheie ale profesorilor și altor profesioniști implicați în educația secundară, pentru a promova un serviciu de mediere școlară în care elevii sunt protagoniști în rezolvarea propriilor conflicte, bazat pe respect și acceptarea diversității. De asemenea, proiectul își propune să faciliteze schimbul de experiențe și bune practici între organizațiile partenere din cele cinci țări europene și să creeze un ghid digital pentru implementarea, gestionarea și evaluarea unui serviciu de mediere școlară.
Vizita de studiu din Malaga a fost găzduită de IES Portada Alta, o școală cunoscută pentru programul său de mediere școlară, care are o experiență de 20 de ani în acest domeniu. Pe parcursul celor trei zile de activități, participanții au avut ocazia să învețe despre metodele folosite de școala gazdă pentru mediere, să schimbe bune practici și metodologii cu colegii din celelalte țări partenere și să contribuie la dezvoltarea conținutului cursului online de formare în mediere școlară.
Agenda întâlnirii a inclus prezentări ale programelor de mediere existente în toate țările partenere, vizite ale facilităților școlare și demonstrații de role-playing pentru a ilustra aplicarea metodei de mediere cu elevii. Un moment special al vizitei a fost Gala „20 de Ani de Mediere” organizată de IES Portada Alta, care a celebrat două decenii de succes în implementarea programului de mediere școlară.
Liceul Teoretic “Emil Racoviță” a avut un rol important în această vizită, fiind liderul pachetului de lucru WP2, axat pe dezvoltarea competențelor profesionale ale cadrelor didactice. Reprezentanții liceului au prezentat rezultatele analizei nevoilor de învățare identificate în toate țările partenere și au contribuit la stabilirea activităților viitoare pentru implementarea cursului online de mediere.
Participarea la acest proiect Erasmus nu doar că a oferit oportunități valoroase de învățare și colaborare pentru cadrele didactice și elevii liceului, dar a și întărit angajamentul instituției noastre pentru promovarea unui mediu educațional pașnic și incluziv.