Liceul Teoretic „Emil Racoviță” din Vaslui se remarcă prin implicarea sa în proiecte internaționale de educație care promovează dezvoltarea unui mediu școlar incluziv și pașnic. În acest context, școala este partener activ în proiectul „Școli Incluzive prin Mediere” (Inclusive Schools through Mediation), un proiect european finanțat prin programul Erasmus+, care are drept scop principal formarea cadrelor didactice și a elevilor în medierea conflictelor și promovarea unui climat educațional bazat pe respect și cooperare.
Detalii despre proiectul „Școli Incluzive prin Mediere”
Proiectul „Școli Incluzive prin Mediere” este un parteneriat internațional care se desfășoară pe o perioadă de 24 de luni, între 31 decembrie 2023 și 30 decembrie 2025. Acesta implică șase organizații din cinci țări europene: România, Spania, Portugalia, Turcia și Finlanda, reunite cu scopul de a îmbunătăți competențele profesorilor în gestionarea conflictelor din mediul școlar. Partenerii proiectului sunt:
IES Portada Alta (Spania)
Liceul Teoretic „Emil Racoviță” (România)
Agrupamento de Escolas Gil Eanes (Portugalia)
Evrenosbey Ortaokulu (Turcia)
Maijamäen Koulu (Finlanda)
Asociación Iniciativa Internacional Joven (Spania)
Obiectivele acestui proiect includ promovarea unui mediu educațional bazat pe rezolvarea pașnică a conflictelor și schimbul de bune practici între școlile partenere. De asemenea, proiectul urmărește dezvoltarea unui ghid digital pentru profesori, care să-i sprijine în implementarea unui serviciu de mediere școlară adaptat nevoilor fiecărei instituții.
Cursul de E-learning Inclusive Schools through Mediation
Un element central al proiectului este cursul de e-learning intitulat Inclusive Schools through Mediation, care oferă profesorilor și personalului educațional resursele necesare pentru a învăța cum să implementeze servicii de mediere în școli. Acest curs poate fi accesat gratuit prin platforma Chamilo și reprezintă o oportunitate valoroasă pentru toate cadrele didactice interesate de formarea în mediere școlară.
În cadrul Liceului Teoretic „Emil Racoviță”, 29 de profesori s-au înscris deja la acest curs, alăturându-se colegilor lor din celelalte țări partenere. Scopul acestui curs este de a oferi profesorilor competențe practice pentru a gestiona conflictele dintre elevi, utilizând medierea ca o metodă eficientă de soluționare.
Structura cursului „Inclusive Schools through Mediation”
Cursul este structurat pe mai multe module și include atât componente teoretice, cât și exerciții practice. Acestea sunt concepute pentru a dezvolta abilități de mediere și rezolvare a conflictelor prin metode de predare interactive și colaborative. Fiecare modul acoperă teme importante legate de medierea școlară, printre care:
Introducerea în medierea conflictelor: Se explică noțiunile fundamentale despre conflict, tipurile de conflicte din școli și modalitățile prin care acestea pot fi gestionate eficient.
Medierea între colegi (peer mediation): Acest modul este dedicat formării elevilor ca mediatori, oferindu-le tehnici pentru a facilita rezolvarea disputelor dintre colegi. Este o parte esențială a cursului, deoarece elevii sunt încurajați să participe activ în procesul de gestionare a conflictelor.
Inteligența emoțională și medierea: Un alt aspect important al cursului este dezvoltarea inteligenței emoționale, atât pentru profesori, cât și pentru elevi. Acest modul pune accent pe recunoașterea și gestionarea emoțiilor în timpul unui conflict, ceea ce contribuie la o soluționare pașnică și eficientă.
Implementarea unui program de mediere școlară: Profesorii învață cum să creeze și să implementeze un plan de mediere în școală, adaptat nevoilor specifice ale elevilor și comunității școlare. Se oferă ghiduri practice pentru selecția și formarea mediatorilor elevi, monitorizarea și evaluarea programului de mediere, precum și pentru menținerea continuității acestuia pe termen lung.
Studierea cazurilor reale și exemple de bune practici: Cursul include și studii de caz din școlile partenere, oferind exemple concrete de cum a fost implementată medierea în diverse contexte educaționale. Aceste exemple sunt menite să inspire și să ghideze cadrele didactice în aplicarea propriilor strategii de mediere.
Beneficiile pentru Liceul „Emil Racoviță” și comunitatea educațională
Prin participarea la acest curs, profesorii de la Liceul Teoretic „Emil Racoviță” sunt mai bine pregătiți să gestioneze conflictele din clasă și din cadrul școlii într-un mod pașnic și colaborativ. Medierea între colegi (peer mediation), unde elevii instruiți devin mediatori activi, este o metodă care aduce beneficii pe termen lung. Aceasta nu doar că reduce conflictele, ci și dezvoltă abilități sociale și emoționale importante pentru elevi, precum empatia, comunicarea eficientă și rezolvarea creativă a problemelor.
Implementarea unui astfel de program contribuie la crearea unui mediu educațional mai sigur și mai armonios, unde elevii sunt încurajați să colaboreze pentru a găsi soluții pașnice la problemele lor. Profesorii devin ghizi în acest proces, ajutând elevii să învețe cum să își gestioneze emoțiile și conflictele în mod responsabil.
Accesibilitatea cursului pentru toți cei interesați
Cursul Inclusive Schools through Mediation este gratuit și disponibil oricărei persoane interesate de formarea în medierea școlară. Platforma Chamilo oferă acces la toate materialele cursului, iar profesorii pot învăța într-un ritm propriu, ceea ce face ca acest program să fie extrem de flexibil și adaptabil nevoilor individuale. Mai multe informații despre proiectul Școli Incluzive prin Mediere și resursele disponibile pot fi găsite pe site-ul oficial al proiectului: schoolmediation.aiij.org.
Liceul Teoretic „Emil Racoviță” din Vaslui demonstrează, prin participarea la proiectul „Școli Incluzive prin Mediere”, angajamentul său de a crea un mediu educațional în care conflictele sunt soluționate pașnic, prin dialog și cooperare. Cursul de e-learning Inclusive Schools through Mediation oferă profesorilor și elevilor oportunitatea de a dobândi abilități valoroase de mediere, contribuind la construirea unui mediu educațional mai incluziv și armonios. Această inițiativă reflectă dorința liceului de a promova respectul, înțelegerea și colaborarea în cadrul comunității școlare, pregătindu-i pe elevi pentru viața în societatea modernă.