EducatieLocal

Noi proiecte europene de inovare didactică

scoala-3
Şcoala “Constantin Parfene” Vaslui este coordonatorul parteneriatului strategic de inovare cu titlul “Flip: Finding Learning Innovative Paths”, care va fi implementat în perioada 2016-2018, împreună cu şcoli din Croaţia, Grecia şi Italia. Proiectul are drept scop colaborarea la nivel transnaţional pentru dezvoltarea competenţelor cheie transversale ale elevilor (vârsta 12-15 ani), prin dezvoltarea şi testarea unui set de instrumente pentru aplicarea la clasă a metodologiei Flipped classroom (clasă inversată), bazată pe utilizarea noilor tehnologii şi crearea unui mediu de învăţare mai activ. Metodologia descrie o inversare faţă de modul de predare tradiţional, elevii primind noile conţinuturi sub forma unor materiale atractive furnizate acestora pentru studiu în afara clasei, prin intermediul resurselor web, timpul de clasă fiind utilizat pentru învăţarea activă, interacţiune, colaborare. Modelul încurajeaza elevii cu ritmuri lente de învăţare şi dificultăţi de concentrare, dar şi pe acei elevi care învaţă rapid şi devin nerăbdători atunci când profesorii repetă explicaţii şi demonstraţii. Proiectul propune realizarea unui Toolkit – suportul didactic pentru implementarea metodologiei, realizarea unui studiu de caz ”clasa oglindită” versus ”clasă tradiţională” – studiul comparativ asupra rezultatelor la două clase diferite în fiecare şcoală parteneră, 5 activităţi de învăţare pentru elevi, 5 activităţi de formare pentru profesori, site-ul proiectului. Modernă şi apreciată în Europa şi SUA, metodologia este mai puţin cunoscută şi aplicată în România, astfel că proiectul va fi o provocare pentru creşterea atractivităţii învăţării şi motivaţiei elevilor pentru studiu, în contextul în care şcoala, deşi încearcă să valorifice noile tehnologii, încă păstrează tradiţionalismul în învăţare, existând o distanţă foarte mare între metodele de predare şi lumea tinerei generaţii.
Şcoala “Constantin Parfene” este partener şi în proiectul “The Living Book – Augmenting Reading For Life”, parteneriat strategic de inovare coordonat de European University of Cyprus în perioada 2016-2019, având 10 parteneri din 6 ţări europene: ONG-uri din domeniul IT, e-learning sau social-media, autorităţi locale (Comune di Vicenza), 4 şcoli europene (România, Estonia, Portugalia şi Cipru) şi University of Beira Interior (Portugalia). Scopul proiectului este adoptarea unor practici inovatoare pentru dezvoltarea competenţelor de lectură ale elevilor, care combină căi de citire personalizată cu creativitatea digitală, pentru promovarea angajamentului de lectură a elevilor cu vârsta între 9-15 ani, cu accent pe cei din grupuri de risc de nereuşită şcolară. Proiectul va explora diverse soluţii digitale pentru a îmbogăţi experienţa elevilor în timp ce citesc o carte. Inspirat de “Internet of things”, care se referă la posibilitatea de a conecta internetul cu lumea obiectelor fizice, proiectul propune conectarea cărţii fizice la lumea digitală, pentru a o transforma într-o “carte vie”: o experienţă intensă de viaţă pentru cititorii tineri care pot participa, transforma şi îmbogăţi ceea ce citesc, utilizând competenţele digitale, colaborând cu colegii, dezvoltând abilităţi de citire şi, în cele din urmă, devenind mai implicaţi în lectură. Proiectul propune realizarea unor produse intelectuale inedite care vor oferi instrumente interesante şi utile pentru elevi, cadre didactice, părinţi, comunitate pentru dezvoltarea competenţelor de citire, într-o abordare crossectorială.
“Sunt două proiecte foarte importante, care aduc muncii noastre de creştere a calităţii actului didactic o nouă dimensiune. Atât parteneriatul pe care îl coordonăm, cât şi cel în care suntem partener presupun reale activităţi de inovare care vor avea un impact deosebit asupra profilului profesorului şi asupra competenţelor elevilor. Implicarea şcolii de către Universitatea din Cipru reprezintă o recunoaştere a experienţei noastre în ceea ce priveşte dezvoltarea competenţelor cheie şi preocupării constante pentru inovarea didactică”, a declarat Dorina Nemţanu, coordonatorul celor 2 proiecte.
„Noile proiecte pe care le vom derula prin programul Erasmus^ începând cu acest an şcolar vor contribui, cu siguranţă, la creşterea dimensiunii europene a educaţiei oferite de şcoala noastră, prin asimilarea de bune practici de la nivel european, atât în domeniul învăţării centrate pe elev, cât şi în domeniul managementului instituţional”, a conchis Daniela Crizantema Nane, directorul Şcolii „Constantin Parfene”.

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button