Învățământul incluziv este un concept care vizează asigurarea accesului la educație pentru toți elevii, indiferent de abilitățile lor individuale sau de alte diferențe. În cadrul acestui context, medierea în școli devine o componentă esențială pentru promovarea unui mediu școlar incluziv și pentru gestionarea conflictelor într-un mod pașnic și constructiv.
Prima întâlnire transnațională de coordonare în cadrul proiectului “Școli Incluzive prin Mediere” a avut loc pe data de 11 martie 2024, la Maijamäen Koulu din Naantali, Finlanda. Această întâlnire a marcat începutul unei colaborări internaționale de 24 de luni între mai multe organizații și instituții de învățământ din Europa: ASOCIACION INICIATIVA INTERNACIONAL JOVEN, Spania – coordonator, IES Portada Alta, Spania, Liceul Teoretic “Emil Racoviță” România, Agrupamento de Escolas Gil Eanes, Portugalia, Evrenosbey Ortaokulu, Turcia și Maijamäen koulu, Finlanda. Scopul proiectului este să îmbunătățească competențele cadrelor didactice din învățământul secundar pentru a ghida elevii în medierea pașnică a conflictelor și pentru a promova un mediu școlar incluziv.
Liceul Teoretic “Emil Racoviță” contribuie la schimbul de bune practici și experiențe între organizațiile mai sus menționate, oferind propria expertiză în domeniul educației și medierii școlare. De asemenea, se asigură că perspectiva și nevoile specifice ale comunității locale din Vaslui sunt luate în considerare în cadrul proiectului. Astfel, Liceul Teoretic “Emil Racoviță” va identifica și colecta nevoile specifice comunității școlare din Vaslui în ceea ce privește medierea și gestionarea conflictelor; va participa activ la crearea și implementarea planului de acțiune pentru mediere în școală, adaptat la specificul liceului și la nevoile elevilor și cadrelor didactice; va integra experiența și expertiza liceului în elaborarea ghidului pentru implementarea, gestionarea și evaluarea unui serviciu de mediere în școală și va implica elevii și cadrele didactice în activitățile de mediere și promovarea unui mediu școlar incluziv și pașnic.
Prin schimbul de bune practici și experiențe cu organizațiile partenere, Liceul Teoretic “Emil Racoviță” își aduce contribuția la dezvoltarea și implementarea acestui proiect care promovează educația incluzivă și conviețuirea pașnică în rândul elevilor și al cadrelor didactice, demonstrând astfel angajamentul liceului față de valorile educației moderne.