ActualitateLocal

Noutăți din noul an școlar: Elevii care deranjează orele, trimiși în altă sală!

Noul an școlar, care va debuta luni, 9 septembrie, vine cu o serie de noutăți atât pentru elevi, cât și pentru părinți și dascăli.

Una dintre ele este legată de elevii care deranjează orele. Aceștia pot fi trimiși într-o altă sală, sub supravegherea altui profesor.

De asemenea, elevii vor primi câte o notă la purtare la finalul fiecărui modul.

În cazul părinților, aceștia sunt obligați să meargă la ședințele organizate de școală și să asigure o ținută decentă copiilor lor, în caz contrar fiind pasibili de amenzi.

Profesorii nu au voie să facă meditații cu elevii pe care îi au la clasă. 

Din acest an apare un nou tip de bursă, cea de reziliență, de care vor putea beneficia primii 30% dintre elevii dintr-o clasă care au avut la finalul anului școlar trecut media anuală cel puțin 7,00 și cel mult 9,50. Cei care au avut media anuală mai mare de 9,50 vor beneficia de bursa de merit.

În noul regulament de organizare și funcționare al școlilor sunt prevăzute o serie de obligații pentru părinți. Printre altele, părinții vor trebui să plătească orice daune pe care copiii lor le fac asupra mobilierului școlii.

Conform noilor reguli, părinții trebuie să își exprime acordul cu privire la acordarea serviciilor de consiliere școlară elevului, în situațiile prevăzute de cadrul legal. 

Părinții care nu vor să semneze „contractul educațional al elevului”, în care sunt incluse aceste obligații pot primi amendă de până la 5.000 de lei. 

Elevilor li se pot confisca telefoanele, dacă aceștia le folosesc în timpul orelor fără acordul profesorului. 

În noul Statut al Elevului, la Articolul 15, este prevăzut că elevii nu au voie să folosească telefoanele mobile sau orice alt dispozitiv electronic în timpul orelor.

O noutate în regulament este că telefoanele mobile ale elevilor „trebuie ținute, pe parcursul orelor, într-un spațiu sigur, care să fie amenajat în sala de clasă și la care să aibă acces dirigintele sau directorul școlii”. 

În noul Statut al Elevului, publicat în luna august în Monitorul Oficial, este precizat că elevii au dreptul să ofere feedback profesorilor la finalul fiecărui an școlar, prevedere preluată din vechiul statut. În document este prevăzut și un model al fișei de feedback pe care elevii o pot completa pentru fiecare profesor pe care l-au avut la clasă. 

Portofoliul educațional al elevului devine obligatoriu din anul școlar 2024-2025 pentru generația de preșcolari care intră în grupa mijlocie și generația de elevi care intră în clasa pregătitoare, conform noii legi a educației. 

Portofoliul trebuie să conțină, printre altele, documentele școlare ale elevului, planuri individualizate de învățare, notele obținute la examenele naționale și recomandări de orientare școlară sau profesională.

Tot printr-un Ordin al Ministerului Educației sunt stabilite și competențele digitale pe care elevii trebuie să le aibă până la finalul liceului.

O selecție a aspectelor pe care un tânăr proaspăt absolvent de liceu ar trebui să le știe, la nivel intermediar sau avansat: 

  • Explorarea noutăților din domeniul dispozitivelor și a aplicațiilor digitale și gestionarea independentă a acestora.
  • Identificarea funcțiilor multiple ale dispozitivelor, tehnologiilor și rețelelor digitale comune și utilizarea acestora în diferite contexte școlare și profesionale.
  • Evaluarea critică a modului în care digitalizarea transformă lumea și mediul nostru de viață, cu accent pe impactul acestei transformări în planurile personal și profesional, precum și cultural, financiar, social etc. Analiza beneficiilor și riscurilor asociate noilor tehnologii, inclusiv inteligența artificială și tehnologiile cuantice, printr-o filtrare atentă a informațiilor, pentru a asigura o înțelegere profundă și echilibrată.
  • Documentarea cu privire la transformarea digitală, în vederea formării unei poziții etice și responsabile.
  • Analiza critică, compararea și evaluarea credibilității și a siguranței diferitelor surse de date, informații și conținut digital. Interpretarea și evaluarea independentă a datelor, a informațiilor și a conținutului digital, adaptate nevoilor personale, inclusiv identificarea și gestionarea știrilor false, relatărilor circulare, titlurilor-capcană și conținutului digital falsificat.
  • Căutarea oportunităților de utilizare a tehnologiilor digitale pentru a participa la viața comunității și a societății, cu respectarea diversității culturale și sociale.
  • Identificarea modurilor în care utilizarea inteligenței artificiale poate aduce beneficii în viața de zi cu zi, precum și a limitărilor și a riscurilor specifice.
  • Integrarea de noi informații în resurse digitale existente, pentru a crea conținuturi și cunoștințe noi, originale și relevante (de exemplu, audio, video, blog, wiki, site web, cărți electronice). 
  • Folosirea în mod corespunzător a informațiilor și a conținuturilor digitale, respectând drepturile de autor și licențele pentru conținutul digital.

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button