ActualitateLocal

Clopoțeul sună din nou în școlile vasluiene


Gabriela Plăcintă, inspector general al Inspectoratului Şcolar Judeţean, se mândreşte că 2017 poate fi deja declarat anul de vârf al învăţământului vasluian. La bacalaureat, promovabilitatea a fost peste media de anul trecut, iar numărul premiilor obţinute la olimpiade s-a dublat. Şefa învăţământului vasluian are ca obiective imediate creşterea calităţii actului didactic în mediul rural şi finalizarea unor investiţii de infrastructură şcolară.

– Care este cea mai mare reuşită învăţământului vasluian în acest an?
-Delicată întrebare! Sunt mai multe reușite…nu aș vrea să menționez doar pe cea mai…să încep prin a spune că avem cele mai frumoase rezultate la examenele naționale din ultimii ani; apoi cele mai bune rezultate la olimpiadele școlare naționale și internaționale,; un număr mare de obiective de investiții finalizate (școli și grădinițe noi); un număr foarte mare de proiecte de investiții aprobate prin programele PNDL 1 și PNDL 2; rezultate de excepție la competițiile “Școala Europeană“ și “Made for Europe”, organizarea la modul superlativ a 2 olimpiade naționale, respectiv Olimpiada de limba rusă și Olimpiada Științele Pământului; parteneriatul cu Inspectoratul Școlar Național din Republica Moldova; ocuparea a 2/3 din posturile de directori și directori adjuncți de unități școlare prin cele două concursuri organizate.

-Cum comentați rezultatele de la bac și evaluare națională din acest an?
-Rezultatele la Examenul de Evaluare Naţională au fost bune, procentul celor cu medii peste 5 fiind de 71,76%, chiar dacă judeţul Vaslui s-a situat sub media pe țară (77%), rata de promovare fiind mai mare decât cea de anul trecut care a fost de 69,73 %. Anul acesta au fost 12 elevi care au obţinut media 10 faţă de 7 anul trecut.
Legat de examenul de Bacalaureat procentul de promovare pe ţară pentru prima sesiune a fost de 72,9% iar judeţul Vaslui a avut un procent de 76,67%, mai mare decât procentul pe judeţ de anul trecut de 71,57%, au fost și 3 elevi care au obţinut media 10.
Acest lucru denotă faptul că în judeţul nostru cadrele didactice şi elevii sunt preocupaţi de pregătirea şi obţinerea unor rezultate deosebite, iar sensul în care mergem este unul bun având în vedere rezultatele din ce în ce mai bune cu fiecare an școlar care se încheie.
În urma finalizării examenului de bacalaureat, sesiunea iunie – iulie, județul nostru a ocupat un loc onorant, între primele 10 județe din țară, iar în urma desfășurării sesiunii de toamnă ocupăm un loc și mai bun, III pe țară.
De asemenea, după numărul mediilor de 10, pe ambele examene naționale, ne situăm pe locul 10. Cred că aceste cifre vorbesc despre eforturile susținute ale tuturor factorilor implicați: elevi, cadre didactice, părinți, inspectori. Tuturor le mulțumesc pentru aceste rezultate bune și îmi doresc maximizarea acestora, pentru că știu că se poate și mai mult, și mai bine.

– Care au fost cele mai căutate licee anul acesta? Se înregistrează modificări în preferinţele elevilor?
-Şi anul acesta în preferinţele elevilor s-au aflat liceele cu renume, cum ar fi Liceul Teoretic “Mihail Kogălniceanu” Vaslui. Colegiul Naţional ”Gh. Roşca Codreanu” Bârlad şi Colegiul Naţional ”Cuza Vodă” Huşi, dar şi Liceul Teoretic ”Emil Racoviţă” Vaslui, care a surclasat celelalte licee la unele specializări (filologie, ştiinţe sociale).
În ceea ce privesc specializările tehnologice se observă o scădere a opţiunilor elevilor pentru profilul Textile şi pielărie, Electric. Totodată, putem remarca și faptul că învățământul profesional este preferat de foarte mulți absolvenți ai claselor a VIII a. Practic, în liceele tehnologice prima dată se completează clasele de învățământ profesional.

– Care sunt cele mai grave probleme cu care se confruntă şcoala rurală şi ce decalaj creează acestea între sat şi oraş? Cum vedeţi micşorarea acestui decalaj?
-Din păcate, se mai mențin încă unele decalaje între cele două medii: rural și urban. Este vorba de probleme legate de infrastructură: drumuri nepracticabile, care îngrădesc accesul facil al copiilor către școală. Încă mai sunt situații în care copiii parcurg câțiva kilometri pe jos, întrucât microbuzul școlar nu poate ajunge la ei. De asemenea, mai sunt școli care nu oferă copiilor spații corespunzătoare pentru desfășurarea procesului instructiv – educativ (școli insalubre, spații improvizate sau închiriate). Vestea bună este că marea majoritate a acestora se află pe noile liste de investiții aprobate de Guvernul României.
O alta problemă sensibilă pentru învățământul din județul nostru este legată de resursele umane. Încă mai avem posturi ocupate de cadre didactice necalificate ori prezintă instabilitate, în sensul schimbării acestora în fiecare an. Aceste probleme sunt permanent în atenția noastră și a autorităților locale. Avem speranțe ca în fiecare an decalajul despre care vorbiți să se diminueze până la eradicare. Avem foarte bune exemple în acest sens!

– Cum stă judeţul Vaslui la gradul de ocupare cu personal calificat, un aspect extrem de important pentru un învăţământ de calitate?
-În urma desfășurării etapelor de mobilitate a personalului didactic, situația se prezintă astfel: 63 cadre didactice au solicitat pensionare la limită de vârstă și anticipat, 6 cadre didactice au solicitat pensionare anticipată; 84 cadre didactice și-au menținut calitatea de titular în anul scolar 2017-2018 în funcția didactică până la 3 ani peste vârsta de pensionare raportată la 1 septembrie 2017; 10 cadre didactice titulare în două sau mai multe unităţi de învăţământ/specializări și-au întregit norma didactică într-o singură unitate de învăţământ/specializare; 31 cadre didactice și-au completat norma didactică pe perioadă determinată în alte unități; 7 cadre didactice și-au completat norma didactică pe perioada nedeterminată, în aceeași unitate de învăţământ; 10 cadre didactice și-au completat norma didactică pe perioada nedeterminată, în altă unitate de învăţământ; 17 cadre didactice și-au soluționat restrângerea de activitate la nivelul altor unități școlare/ la nivelul unității pe alte discipline; 2 cadre didactice s-au detașat în interesul învățământului pentru nesoluționarea restrângerii de activitate; 90 de care didactice s-au pretransferat în etapa de pretransfer consimțit între unitățile de învățământ; 35 cadre didactice au fost repartizate pe perioadă nedeterminată în baza prevederilor art. 253 din Legea Educaţiei Naţionale nr. 1/2011, cu modificările şi completările ulterioare. 71 de posturi au fost ocupate prin continuitate în baza articolului 60 din metodologie (nota peste 7 si definitivat). Din cele 166 de posturi publicate pentru angajare pe perioadă nedeterminată, în urma concursului, în ședința publică de repartizare din data de 26 august 2017, au fost repartizate 61 posturi pe perioadă nedeterminată.

SITUAȚIA OCUPĂRII POSTURILOR VACANTE/REZERVATE LA DATA DE 9.09.2017

SITUAȚIE NORME:

Total
norme
didactice de predare (norme)
ocupate cu titulari (titulari detasati) in norma de baza si la plata cu ora ocupate pe perioada determinata cu personal calificat in norma de baza si la plata cu ora, inclusiv pe termen scurt de 60 zile (art. 102 (2) si 103din Metodologie) ocupate in plata cu ora cu personal didactic asociat ocupate in plata cu ora cu personal didactic pensionat personal didactic fara studii corespunzatoare postului, inclusiv pe termen scurt de 30 zile (art. 103 (1) din Metodologie) ramase neocupate la 8 sept. 2017

5041,00
3857,74 609,66 44,11 213,55 132,00 183,94

-Infrastructura şcolară s-a îmbunătăţit în ultimul an? Au mai fost date în folosinţă noi şcoli?
-Da ! O spun cu mare bucurie! În anul școlar 2016-2017 au fost finalizate 6 unități școlare noi finanțate prin programul UMPMRSU. Acestea sunt: Școala Ștefan cel Mare, Școala Bălteni, Școala Crețești (școli recepționate și inaugurate ), Școlile: Zorleni (școală și grădiniță), Cepești – Bogdănița, Șuletea, vor fi inaugurate în prima zi de școală, pe 11 septembrie. Școlile din Delești și Rădeni-Dragomirești vor fi finalizate și recepționate până la începutul lunii octombrie. De asemenea, în săptămâna 4 – 8 septembrie au fost inagurate 2 lucrări importante, finanțate prin programul POR: campusul școlar de la Colegiul ”Cuza Vodă” din Huși, format din clădire-internat cu o capacitate de 100 de locuri, cabinet medical, cantină, sală de sport, și Școala Băcești (corp clădire pentru 300 de elevi). Tot săptămâna trecută am participat la darea în folosință a celui mai modern cabinet stomatologic școlar din județul nostru, respectiv cabinetul Școlii ”Principesa Elena Bibescu” din Bârlad, cu sprijinul fundației olandeze STEFI Friesland.
Nemaipomenit este faptul că urmează demararea unui număr foarte mare de lucrări de investiții și reabilitări în vedera obținerii autorizației sanitare.
Astfel, autoritățile locale, cu sprijinul Consiliului Județean, au accesat 2 programe de finanțare: PNDL 1, 2015 – 2019, cu un total de 109 unități școlare: 17 obiective de investiții (9 școli și 8 grădinițe), reabilitări și consolidări ( 76 școli și 15 grădinițe). Dintre acestea, în cazul a 14 obiective au fost adjudecate licitațiile de execuție și au demarat lucrările. Cel de-al doilea program este PNDL 2, 2017 – 2020, și cuprinde 70 de unități cu 19 obiective de investiții (5 școli și 14 grădinițe), 51 de lucrări de reabilitare și consolidare (47 școli și 4 grădinițe).
Dacă aceste proiecte vor fi finalizate, cu siguranță nu vom mai vorbi despre decalaje majore între mediul rural și cel urban.

-Aveţi situaţii în care să nu-i puteţi cuprinde pe toţi copiii de grădiniţă, din lipsă de spaţii?
-Nu cred ca vor rămâne copii pe dinafară. Am înființat noi grupe de grădiniță acolo unde numărul copiilor era foarte mare, iar în cazul în care nu ne permite spațiul vom funcționa cu grupe supradimensionate. Nu ne putem permite să refuzăm înscrierea copiilor la grădiniță, dar avem nevoie de înțelegere din partea părinților și a doamnelor educatoare, precum și de sprijinul autorităților locale.

-Rezultatele la olimpiade au situat județul pe locuri fruntașe. Sunt cele mai bune din ultimii ani…
-Cred că da! Sper să nu mă înșel, dar cu siguranță vă pot spune că anul școlar 2016 – 2017 este cel mai bogat în rezultate din ultimii 5 despre care pot să vorbesc cu certitudine. Este un adevăr de necontestat că de câţiva ani pe lângă premii la olimpiadele naţionale obţinem şi medalii la olimpiadele internaţionale. Anul acesta am obţinut medalia de aur absolut la Olimpiada de Informatică a Europei Centrale de la Ljubljana, Slovenia, prin elevul Andrei Popa, şi medalie de bronz la Olimpiada Internaţională de Biologie, desfăşurată în Marea Britanie, obținută de către elevul Vlad Sâmbotin (ambii fiind absolvenți ai Liceului Teoretic “Mihail Kogalniceanu” din Vaslui.
Pe lângă aceste valoroase medalii internaționale ne putem mândri cu un număr impresionant de premianți la olimpiadele școlare naționale, respectiv 118 de premii și mențiuni pe toate disciplinele școlare, exceptând educația fizică, care adaugă acestora zeci de premii și medalii.

-Ce aşteptaţi de la viitorul an şcolar pentru învăţământul din judeţul nostru?
-Multe lucruri bune…Continuarea proiectelor începute, rezultate foarte bune obținute de profesori și elevi deopotrivă, câștigarea proiectelor POCU depuse, și nu în ultimil rând…tot ceea ce se va întâmpla bun în acest an școlar se va coagula în jurul a două mari evenimente istorice: Centenarul marii uniri și sărbătorirea a 50 de ani de existență a Inspectoratului Școlar Județean Vaslui. Vom elabora strategii pentru fiecare eveniment, astfel încât să sărbătorim așa cum se cuvine cele două repere importante pentru toți vasluienii.

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button