ActualitateLocal

Provocări de inovare didactică la Școala ”Constantin Parfene” Vaslui


În perioada 16-20 octombrie 2017, patru profesori și trei elevi de la Școala Gimnazială ”Constantin Parfene” Vaslui au participat la întâlnirea de proiect de la Școala Primară Horvati din Zagreb, Croația, organizată în cadrul parteneriatului strategic între școli, FLIP: Finding Learning Innovative Paths, finanțat de Uniunea Europeană prin programul Erasmus+.
Proiectul, aflat în cel de-al doilea an de implementare, are drept scop utilizarea metodologiei Clasa inversată (Flipped Classroom), pentru formarea și dezvoltarea competențelor transversale ale elevilor. Metodologia aduce schimbări în modul de organizare a demersului didactic, cu mutarea activităților ce presupun transmiterea noilor cunoștințe în afara spațiului clasei, prin intermediul TIC și resurselor online, respectiv utilizarea timpului din spațiul clasei pentru activizarea învățării, cu accent pe activități ce presupun creativitate, gândire critică, rezolvare de probleme, cooperare.
”Activitățile de învățare pentru elevi și profesori organizate de școala parteneră din Croația s-au bazat pe utilizarea jocurilor educaționale (digitale și clasice) în procesul didactic, etapă necesară în implementarea unei lecții prin metodologia Clasa inversată. Programul de formare/învățare a presupus aplicații practice la diferite discipline, dezbateri, testarea unor jocuri educaționale în echipe transnaționale de elevi și a valorificat experiența partenerilor în ceea ce privește integrarea jocului educațional în predare/învățare. În același timp, s-au stabilit responsabilitățile și termenele de realizare ale activităților pentru perioada următoare, modalitățile de monitorizare și evaluare ce trebuie aplicate și s-a realizat, în linii mari, agenda următoarei întâlniri de proiect din Italia din luna martie 2018”, a precizat Dorina Nemțanu, coordonator de proiect.
În primul an de implementare, activitățile derulate s-au axat pe învățarea de instrumente necesare realizării de noi resurse educaționale pe care elevii să le utilizeze în procesul de învățare în afara clasei, precum și testarea în context internațional de metode active de învățare, jocuri educaționale, activități de cooperare și individualizare a învățării. Resursele realizate se vor constitui într-un ToolKit, produs al proiectului care va asigura baza metodologică, model pentru profesori în utilizarea la clasă la diferite discipline.
„Un parteneriat important prin intermediul căruia am cunoscut oameni deosebiți, am văzut locuri impresionante și am participat la activități inedite în care s-a pus accentul pe dezvoltarea aptitudinilor elevilor, pe utilizarea tehnologiei moderne și pe munca în echipă. Toate activitățile au fost deosebite și interactive, dar cel mai mult m-a impresionat activitatea în care, împreună cu toți copiii și profesorii din cadrul proiectului, ne-am jucat Kahoot, un joc online în care trebuia să răspundem la întrebări legate de Croația și de educația copiilor în școli. Mi s-a părut un lucru minunat că fiecare copil a lucrat cu partenerul său din proiect, răspunzând împreună la acele întrebări”, a spus Theodora Cărare, elevă în clasa a VII-a B.
”Am rămas plăcut surprinsă de momentele petrecute în Croația. În special, de vizita la muzeul Nikola Tesla unde am văzut câteva din invențiile marelui fizician. M-a impresionat multitudinea de exemple și jocuri folosite în școala pe care am vizitat-o, mai ales jocul de rol de la limba engleză și vânătoarea de comori de la geografie. Pe parcursul acelei săptămâni am legat multe prietenii cu copiii implicați în proiect, atât din Croația cât și din țările partenere”, a completat Simona Cîrdei, elevă în clasa a VII-a B.
”Am avut momente deosebite, petrecute cu prietenul meu Luka și familia lui, am fost impresionat de echipa europeană de elevi și profesori, mi-au plăcut școala și jocurile digitale pe care le-am aplicat la diferite discipline”, a mai precizat Codrin Burlacu, elev în clasa a VII-a B.
În următoarea fază a proiectului, metodologia va fi implementată comparativ în școlile parteneriatului, pe o perioadă de trei luni. Rezultatele obținute vor sta la baza unui Studiu privind oportunitatea utilizării Clasei inversate (Flipped Classroom) pentru dezvoltarea competențelor transversale ale elevilor din perspectiva școlilor partenere, un alt produs al proiectului. Prin testarea acestei noi abordări didactice într-un context foarte divers la nivelul parteneriatului, proiectul sprijină schimbarea de la învățarea teoretică, la învățarea socială și constructivă, permite personalizarea procesului de învățare, putând răspunde nevoilor clasei, atrage un nou rol al profesorului, acela de a sprijini procesul intuitiv, de a spori creativitatea, de a promova reflecția și dialogul.

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button