ActualitateLocal

Elevi și profesori de la Școala Gimnazială „Constantin Parfene” Vaslui la Job Shadowing şi mobilitate de grup pentru elevi în Italia

În cadrul primului an de derulare al proiectului de acreditare pentru mobilităţi de învăţare Erasmus al Școlii Gimnaziale ”Constantin Parfene” Vaslui pentru perioada 2021-2027, urmare a colaborării cuIstituto Comprensivo di Bosco Chiesanuova prin directorul Alessio Perpolli și cu sprijinul oferit de Glocal Factory – Societa Cooperativa Sociale din Verona reprezentată de Attilio Orecchio, s-a putut organiza, în perioada 24-28 octombrie 2022, a doua activitate de tip job shadowing, la care au participat doi profesori, Velișcu Corina și Nane Daniela Crizantema, precum și mobilitatea de învăţare pentru șase elevi din clasele a VI-a și a VII-a, însoțiți de coordonatorul proiectului, Nemțanu Dorina.

            Istituto Comprensivo di Bosco Chiesanuova are în componență 20 de școli, din care s-au vizitat școlile din localitățile Erbezzo, Bosco Chiesanuova, Rovere și Cerro, unde s-a observat modul de organizare al claselor, dotarea spaţiilor, organizarea procesului didactic. În aceste școli se aplică principiile pedagogiei Montessori, procesul didactic bazându-se pe o învățare activă, colaborativă, cu caracter practic, aplicat care dezvoltă în mod real autonomia elevului. Mobilierul ergonomic permite ușor organizarea activităților colaborative, iar dotarea cu ecrane interactive, existența imprimantelor 3D, seturilor de roboți şi spațiile cu diferite destinații – sală Flipped classroom, laborator de informatică, de științe, de tehnologii, de robotică, sală de conferințe, spații de relaxare, sală de sport și chiar piscină, facilitează caracterul practic, aplicat al învăţării. De multe ori clasele sunt mixte (simultane) ceea ce permite elevilor să învețe unii de la alții, dezvoltând abilități sociale precum acceptarea și integrarea, abilități de lucru în grup, de dezvoltare a gândirii critice și creativității. Motivarea elevilor pentru studiul limbii engleze este un obiectiv important, fapt ce a contribuit la implicarea în acest schimb de experiență.

„Elevii și profesorii din şcoala noastră au participat la activități organizate în şcoală sau de tip outdoor learning, care le-au permis să observe interacțiunile dintre elevi, rolul profesorului şi elevilor în activitățile colaborative, diferențierea și distribuirea sarcinilor de lucru, procesul de evaluare. Astfel, la ora de educație tehnologică, pe baza proiecției în plan a unor corpuri geometrice, elevii organizaţi în grupe, au realizat corpul respectiv la o anumită scară, în mod independent, rolul profesorul fiind numai de facilitator. La ora de educație muzicală s-au învățat două cântece specifice zonei, iar ora de percuție a fost o introducere în lumea sunetelor pe diverse ritmuri muzicale din mai multe colțuri ale lumii, realizată de un profesor cu o vastă experință colaborativă cu muzicieni locali și internaționali, elevii participând cu o bucurie şi implicare impresionantă. Ora de robotică, coordonată  de un profesor de educație tehnologică pasionat, ne-a arătat cum elevii mai puţin experimentaţi pot fi învăţaţi, pas cu pas de elevii mai mari, adevăraţi tutori sau experţi, munca în echipă şi colaborarea fiind cheia obţinerii rezultatului dorit. Activităţile de tip”outdoor learning” ne-au întregit imaginea caracterului practic al procesului didactic din şcolile gazdă: studiul ecosistemului din peștera din apropierea școlii din Rovere, ghizi fiind doi speologi pensionari care au în grijă peștera, studierea rocilor din împrejurimea localității Bosco Chiesanuova, sub îndrumarea unui geolog, o adevărată călătorie în timp în Jurasic și Cretacic,  prepararea brânzei locale din lapte de capră și de vacă, activitate de învățare organizată la o fermă din apropierea școlii din Erbezzo” (prof. Nemţanu Dorina, coordonatorul proiectului).

       ”Observând activitățile elevilor, discutând cu profesorii și cu managerul școlii, am găsit idei pe care le vom aplica în activitatea noastră referitoare la diferențierea și adaptarea predării la nevoile și interesele de învățare ale elevilor, mutarea accentului pe colaborarea dintre elevi și nu pe competiție, utilizarea noilor tehnologii și a metodei flipped classroom pentru a stimula învățarea, organizarea activităților de învățare în afara clasei” a menționat prof. Nane Daniela Crizantema.

         Pentru schimbul de experienţă, profesorii din şcoala noastră au propus două lecţii, o lecție de știință tip CLIL, Sistemul solar, şi o lecţie de limbă engleză Activități pentru timpul liber. Elevii au lucrat în grupe mixte, copii români şi italieni, de această dată elevii din România au jucat rolul de tutori pentru elevii din Italia, sprijinindu-i la limbă engleză, pentru a îndeplini sarcinile de lucru, fiind necesar ca membrii echipei să discute, să se consulte, să negocieze și să dea răspunsul final. La final au jucat în echipe un joc online pe Baamboozle, pentru a exersa noile cunoștințe într-un context plăcut.

        ”În cadrul activităților propuse, elevii au avut ocazia de a colabora și a învăța unii de la alții, în diverse situații de comunicare. Prin colaborare și joc didactic, elevii au avut ocazia de a-și dezvolta capacitatea de exprimare în limba engleză, spiritul de echipă și cooperare pentru îndeplinirea unei sarcini de lucru în context multicultural și multilingvistic, petrecând împreună un timp util și plăcut.” a menționat prof. Velișcu Corina.

            ”Am avut ocazia să mă implic în numeroasele activități organizate în școlile pe care le-am vizitat și mărturisesc că a fost o experiență nouă, cu totul deosebită pentru mine, determinată de faptul că am participat la diferite activități de învățare, dar cel mai mult mi-a plăcut să realizez și programez un robot împreună cu un coleg din școala din Rovere. Am relaționat în limba engleză cu copiii, dar am avut și surpriza să întâlnim copii români, bucuroși să vorbească cu noi în limba lor maternă” a spus Gherghe Teodora, elevă în clasa a VII-a A.

”Participarea la acest proiect a reprezentat o experiență de învățare inedită pentru mine. Am observat că modul de învățare din Italia este diferit față de cel din România, deoarece elevii italieni fac mai multe activități practice. Spre exemplu, copiii participă la ore de robotică, unde trebuie să folosească diferite materiale pentru a construi un roboțel și a-l programa sa îndeplinească anumite cerințe. Orele de muzică se organizează diferit. Profesorul cântă la un anumit instrument, iar elevii îl acompaniază sau învăță ritmuri muzicale. Școlile au baze sportive dezvoltate: una dintre școli avea bazin de înot, toate școlile aveau teren de sport interior bine dotat. Într-una din zile am participat la o activitate practică organizată la o fermă din apropiere, unde elevii învățau cum se face brânza” a menționat Mercaș Mara, elevă în clasa a VII-a A.

”Pentru mine, a fost o oportunitate de a învăța multe lucruri, cum ar fi să construiesc și să programez roboți, să cânt la tobe, să îmi aprofundez cunoștințele de limbă engleză, care a fost limba de comunicare pe toată durata prezenței noastre în școli. De asemenea, am avut ocazia să fiu în contact cu limba, cultura și civilizația italiană, având astfel șansa  de a învăța unele cuvinte în limba italiană, dar și de a cunoaște obiceiurile culinare ale acestei țări, de a observa modul în care istoria și-a pus amprenta asupra orașelor Verona, Veneția și Bologna” a menționat Volocariu Călin , elev în clasa a VI-a A.

Prin schimbul de bune practici, atât în cadrul activităților desfășurate cât și prin discuții non formale s-au creat prietenii atât între elevi, cât și între cadre didactice şi s-a pus bazele unor posibile viitoare colaborări, elevii realizând importanța achiziționării unor abilități solide, din diverse domenii, pentru a face față provocărilor societății viitorului.

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button