Într-o lume în care tehnologia avansează într-un ritm accelerat, școala nu mai poate rămâne un simplu observator. Tocmai de aceea, Școala Gimnazială „Constantin Parfene” Vaslui se află în centrul unui amplu proiect european care își propune să aducă inteligența artificială (AI) mai aproape de profesori și elevi, într-un mod sigur, etic și adaptat educației moderne.
Coordonat de European University of Cyprus, expert în educaţie digitală, proiectul “AI Explorers: Cultivating Creativity and Digital Literacy in Education with Artificial Intelligence”, 2025-1-CY01-KA220-SCH-000358168, reunește parteneri educaționali și organizații din Cipru, Irlanda, Italia și şcoli din Finlanda, Portugalia şi România, într-un efort comun de a transforma modul în care predăm și învățăm. Pentru o perioadă de trei ani, proiectul își propune să sprijine cadrele didactice în integrarea inteligentă a tehnologiei AI la clasă, fără a pierde din vedere rolul esențial al profesorului și nevoile reale ale elevilor. Activităţile propuse transcend metodele tradiționale de predare, prin utilizarea AI pentru a încuraja învățarea activă, creativă şi responsabilă şi se bazează pe o strategie holistică pentru dezvoltarea profesională care clarifică rolul AI, stimulează alfabetizarea digitală și oferă educatorilor instrumentele necesare pentru integrarea eficientă a AI în predare.
De ce „AI Explorers”? Un proiect despre oameni, nu doar despre tehnologie!
Scopul principal al proiectului este formarea profesorilor și dezvoltarea unor resurse educaționale moderne, care să folosească inteligența artificială ca instrument de sprijin în procesul de predare-învățare. Nu vorbim despre înlocuirea profesorului, ci despre o educație mai personalizată, mai atractivă și mai eficientă, adaptată generațiilor actuale de elevi. În cadrul proiectului, vor fi selectate și testate instrumente AI potrivite pentru școală, respectând standarde etice și de protecție a datelor, vor fi dezvoltate ghiduri, planuri de lecție și materiale educaționale ușor de utilizat de către profesori, vor fi organizate programe de formare profesională, de la nivel introductiv până la pedagogie avansată, vor fi implementate lecții pilot la clasă, cu implicarea directă a profesorilor și elevilor.
Un aspect deosebit de important este faptul că Școala Gimnazială „Constantin Parfene” are un rol central în proiect, fiind responsabilă de implementarea activităților la clasă și de testarea concretă a materialelor dezvoltate. Vom colabora cu partenerii noştri pentru a crea și aplica lecții interdisciplinare care folosesc AI într-un mod creativ și relevant şi vom realiza un ghid care va reuni exemple reale din sălile de clasă și recomandări clare pentru integrarea inteligenței artificiale în educație, ce va putea fi folosit ulterior de alte școli din Europa.
Preconizăm că impactul proiectului va fi semnificativ: peste 400 de elevi vor beneficia direct de lecții moderne, adaptate stilului lor de învățare, zeci de profesori vor dobândi competențe digitale avansate și încredere în utilizarea noilor tehnologii, școala va deveni un model de bună practică în domeniul educației digitale, comunitatea educațională va avea acces la resurse educaționale deschise, gratuite și ușor de adaptat, iar colaborarea internațională şi schimbul de experiență va conduce la construirea unei comunități europene de profesori preocupați de viitorul educației.
În perioada 11-12 decembrie 2025, s-a desfășurat în Verona, Italia, prima întâlnire transnațională la care au participat cate 2 reprezentanți din fiecare organizație implicată în proiect, în cadrul căreia s-au detaliat activitățile stabilite în fiecare pachet de lucru, s-au stabilit termenele şi procedurile de lucru pentru primul an de activitate.
“Participarea şcolii noastre la acest proiect este un motiv de bucurie care contribuie la dezvoltarea capacității instituționale de a derula parteneriate Erasmus + de mare anvergură, va asigura dezvoltarea profesională a profesorilor care se vor implica în activități şi sperăm că va schimba modul în care elevii vor folosi aplicațiile de AI în învăţare”, a precizat prof. Nane Daniela.
„AI Explorers nu este doar un proiect despre tehnologie, ci despre curajul de a inova, despre profesori care învață continuu și despre elevi pregătiți pentru lumea de mâine. Prin implicarea activă, demonstrăm că educația promovată de şcoala noastră este conectată la tendințele societăţii actuale, fără a pierde valorile fundamentale ale școlii: empatia, colaborarea, respectul pentru copil. Consider o responsabilitate a fiecărei instituţii de învăţământ în acest moment de a se manifesta proactiv, astfel încât AI să devină sprijin în procesul de predare – învăţare, într-un cadru responsabil, cu respectarea principiilor etice, stimulând creativitatea. Viitorul se construiește pas cu pas, lecție cu lecție, iar acest proiect este un pas important înainte“, a spus profesor Dorina Nemţanu, coordonator proiect.
