La nivelul IPJ Vaslui, în cursul anului 2024, au fost sesizate 153 de infracțiuni privind fraude comise prin sisteme informatice și mijloace de plată, mai mult cu 44,34% față de anul 2023, 57 de infracțiuni contra siguranței și integrității sistemelor informatice, mai mult cu 34,71% față de 2023, precum și 338 infracțiuni de înșelăciune săvârșite prin folosirea de nume sau calități mincinoase sau prin mijloace de comunicare on-line, care vin în concurs cu infracțiunile din sfera criminalității informatice, mai mult cu 36,29% mai mult decât anul precedent.
Pentru a putea înțelege mai bine fenomenul acestor infracțiuni informatice, vom transpune exemple simple și uzuale în acest sens, cum ar fi : momentul în care un autor necunoscut accesează ilegal sistemul bancar (date ale cardului bancar), accesează ilegal un cont al unei rețele de socializare (Facebook, Messenger, Instagram) aparținând unei persoane vătămate, ori prin accesarea de către persoana vătămată a unui link malițios (de tip „phishing”), autorul intră în posesia datelor bancare informatice ale persoanei vătămate.
Autorii acestor fapte sunt mult mai dezvoltați din punct de vedere tehnic, reușind să stabilească de la an la an anumite moduri de operare prin care prejudiciază nenumărate persoane cu sume importante.
Un exemplu elocvent, apărut de curând pe „piață”, este metoda „investment scam”, ce prezintă următorul principiu:
Persoane necunoscute, ce se recomandă ca fiind brokeri de bursă, prin intermediul unui anunț pe rețeaua de socializare Facebook induc în eroare persoanele vătămate prin prezentarea unei situații nereale de a investi în acțiuni pentru anumite companii (ex. Rompetrol). Practic, persoanele vătămate, în mare parte a cazurilor, în vârstă, în momentul în care navighează pe internet, prin intermediul smartphone-ului, se opresc asupra anumitor reclame, de obicei cu titlul „Investirea în acțiuni Rompetrol, HidroElectrica, poți câștiga bani”. Imediat persoana vătămată este redirecționată către o pagină web, în care i se cere introducerea datelor personale, precum și un număr de telefon. Deși nu trebuie divulgate aceste informații cu caracter personal, aceștia le introduc. Ulterior sunt contactați telefonic de către acești autori, care se recomandă sub un pseudonim și care sunt experți în investiții/brokeri în investiții.
Pentru a asigura un nivel corespunzător privind informarea și conștientizarea acestora, furnizorii de servicii de Internet Banking apelează în mod frecvent la diverse canale de comunicare cu scopul de a le aduce în atenție metode privind depistarea potențialelor tentative de fraudare. În acest ghid sunt reluate unele dintre cele mai frecvente indicii, astfel:
- Niciun furnizor de servicii de Internet Banking nu solicita date confidențiale utilizatorilor;
- Nimeni nu are dreptul de a solicita unui client conectarea pe propriul cont de Internet Banking sau transmiterea datelor personale;
- Accesarea serviciul doar de pe site-ul oficial al furnizorului;
- Păstrarea confidențialității numelui de utilizator și a parolei;
- Accesarea serviciului doar pe paginile HTTPS;
- Activarea alertelor pe telefon sau email;
- Renunțarea la opțiunea de salvare a datelor de autentificare în browser.
Chiar și în condițiile în care se utilizează cel mai recent și mai sigur browser,un calculator echipat cu firewall, program antivirus și anti-spyware, este important sa se păstreze vigilența atunci când se realizează cumpărături on-line, iar pentru aceasta trebuie urmate câteva reguli elementare, astfel:
- Cumpărăturile se vor face din magazine online cunoscute şi de încredere;
- Niciodată nu se vor face cumpărături online, cu cardul bancar, de pe un site care nu este criptat
- Nu se vor furniza mai multe informații decât este necesar și normal;
- Trebuie verificate cat se poate de des operațiunile din contul bancar;
- Sunt de evitat „ofertele de nerefuzat” deoarece de multe ori sunt înșelătoare;
- Înrolarea cardului de cumpărături online în sistemul 3D-Secure.
Pentru a nu ne expune unor cazuri de fraudă, este esențial să acordăm atenție unor semne care ne arată că anumite website-uri sau mesaje primite pot proveni din partea unor infractori cibernetici.
Pașii pe care trebuie să-i parcurgeți pentru siguranța dumeavoastră sunt:
- Nu dezvăluiți datele de pe cardul personal: nume, număr, data de expirare, PIN, CVV2/CVC adică numărul de trei cifre de pe spatele cardului;
- Nu furnizați niciodată datele personale de utilizare a contului tău (parola de acces la contul bancar) altor persoane;
- Site-ul pe care urmează să introduceți datele cardului pentru efectuarea unei plăți online trebuie să fie securizat, adică linkul începe cu https;
- Nu furnizați datele online, telefonic sau prin alte canale de comunicare (WhatsApp, SMS, pagini web etc.);
- Cardul este un instrument de plată și nu un instrument de încasare bani, astfel că cererea datelor cardului de către alte persoane este o capcană;
- Dacă trebuie să primiți bani, atunci trebuie să dați IBAN-ul, nu datele de pe card;
- Nu introduceți codul PIN pe site-uri de internet şi nu-l divulgați telefonic;
- Nu scrieți niciodată codul PIN pe spatele cardului.