În cadrul programului Erasmus, mobilitatea reprezintă o oportunitate unică de învățare și dezvoltare personală. A treia mobilitate din cadrul proiectului „A Happy Life in a Healthy Environment”, coordonat de Școala Gimnazială “Mihai Eminescu” Vaslui s-a desfășurat în Croația, pe insula Brač, în perioada 23-27 septembrie 2024, gazdă fiind Școala Elementară “Vladimir Nazor” din localitatea Postira. Proiectul a fost conceput pentru a promova un stil de viață sănătos și responsabilitatea față de mediul înconjurător, iar participanții din cele 4 școli din România, Turcia, Polonia și Croația au avut parte de o săptămână plină de activități educative și recreative, menite să dezvolte atât abilități personale, cât și conștiința ecologică.
Prima zi a început cu prezentarea școlilor participante la proiect, urmată de un program artistic susținut de elevii școlii gazdă “Vladimir Nazor”, care poartă numele celui mai mare poet croat. Apoi, elevii au participat la un atelier culinar, dedicat promovării unei alimentații sănătoase. Participanții au pregătit împreună preparate sănătoase, folosind ingrediente locale și ecologice, printre care uleiul de măsline local. În timpul acestui atelier, s-a pus accentul pe importanța unei diete echilibrate și pe beneficiile alimentației sănătoase asupra calității vieții. Bucătarii școlii au oferit sfaturi despre cum să gătești într-un mod sănătos și delicios. A fost o activitate care a îmbinat informațiile despre cultura locală cu valorile unui stil de viață sănătos.
Profesorii participanți au avut oportunitatea de a vizita fabrica “Sardina” din apropierea localității Postira. Această vizită a oferit o perspectivă valoroasă asupra procesului de producție sustenabilă a produselor din pește, de la pescuitul responsabil până la ambalare. Fabrica Sardina este renumită pentru metodele sale ecologice de prelucrare a peștelui, promovând conservarea resurselor marine locale. Profesorii au avut ocazia să învețe despre bunele practici industriale și măsurile de protecție a mediului aplicate în industria alimentară.
A doua ziparticipanții au avut ocazia să asiste la orele de curs organizate de școala gazdă, experimentând direct sistemul educațional local. Profesorii și elevii au împărtășit metodele lor de predare, utilizând tehnici interactive și resurse moderne pentru a stimula învățarea. Participanții au observat, de asemenea, cum sunt integrate valorile învățământului, precum cooperarea și respectul pentru diversitate, în programa școlară. Această experiență a fost o oportunitate valoroasă de schimb de bune practici și idei pedagogice, contribuind la dezvoltarea profesională a profesorilor și la îmbunătățirea competențelor didactice în cadrul proiectului Erasmus.
Apoi, oaspeții au descoperit localitatea Postira, folosind harta localității, sub îndrumarea unui ghid local. Această activitate interactivă a fost menită să încurajeze orientarea în teren și explorarea autonomă a zonei. Cu ajutorul hărții, participanții au identificat punctele de interes, precum portul localității, biserica Sfântul Ioan Botezătorul și plajele pitorești. Descoperind cultura locală și frumusețea naturală a Postirei, adolescenții au învățat despre istoria și tradițiile locale, dezvoltându-și totodată abilități de colaborare în echipă.
Miercuri, participanții, elevi și profesori au avut ocazia să exploreze insula Brač, una dintre cele mai pitorești insule ale Croației, într-o excursie de documentare care a combinat natura, cultura, istoria și tradițiile locale. Prima oprire a fost în Rezervația Vidova Gora, cel mai înalt punct al insulei Brač, situat la o altitudine de 778 de metri. Vidova Gora este renumită pentru biodiversitatea sa, oferind un habitat protejat pentru multe specii de plante și animale. Profesorii și elevii au discutat despre importanța protejării acestor zone naturale, conștientizând necesitatea conservării mediului înconjurător. Ghidul local le-a oferit informații despre flora și fauna specifică regiunii, despre istoria a așezărilor omenești din insulă, făcând legătura cu temele de sustenabilitate abordate în cadrul proiectului.
În după-amiaza aceleași zile, participanții au vizitat Școala de Sculptură în piatră din Pučišća, o instituție renumită pe plan internațional pentru conservarea meșteșugului tradițional de prelucrare a pietrei. Piatră albă de pe insula Brač este cunoscută pentru calitatea sa și a fost folosită chiar și în construcția unor clădiri célèbre. În cadrul vizitei, elevii au avut ocazia să asiste la demonstrații de sculptură și să învețe despre acest meșteșug vechi, care reprezintă o parte esențială a patrimoniului cultural al insulei. Această activitate a subliniat importanța păstrării tradițiilor și meseriilor locale în era modernă, contribuind la identitatea culturală și la dezvoltarea comunităților locale.
Excursia de documentare pe insula Brač a fost o experiență profund educativă și culturală pentru toți participanții din cadrul proiectului Erasmus. Fiecare locație vizitată a oferit oportunități de învățare unice, de la explorarea biodiversității din Vidova Gora, la descoperirea istoriei și culturii locale în Bol și la aprecierea meșteșugurilor tradiționale în Pučišća. Această excursie a contribuit nu doar la îmbogățirea cunoștințelor despre mediul înconjurător și istoria insulei, ci și la dezvoltarea unor perspective noi asupra protecției patrimoniului natural și cultural. De asemenea, a încurajat schimbul de idei și colaborarea între participanți, promovând valorile comune de solidaritate, respect pentru diversitate și angajament față de dezvoltarea sustenabilă.
Joi, elevii și profesorii au vizitat Muzeul Insulei Brač și Muzeul uleiului de măsline din localitatea Škrip, cea mai veche așezare de pe insulă. La Muzeul Insulei, au descoperit istoria insulei Brač, de la perioada romană până în prezent, explorând artefacte și tradiții locale. La Muzeul uleiului de măsline, participanții au aflat despre metodele tradiționale de producere a uleiului de măsline, esențiale pentru economia locală de secole. Oaspeții au avut prilejul de a degusta uleiul de măsline extravirgin local precum și gemurile obținute din fructele din livezile insulei. Această vizită le-a oferit o perspectivă valoroasă asupra legăturii dintre istoria culturală și practicile folosite și în prezent în agricultură.
La sfârșitul după-amiezii, elevii au practicat pe echipe un sport foarte popular în insulă și anume caiacul, în zona portului turistic din Postira.
Ultima zi a mobilității a fost dedicată activităților sportive, un element esențial pentru promovarea unui stil de viață sănătos. Într-un peisaj natural superb, participanții au luat parte la diverse jocuri și competiții, menite să dezvolte spiritul de echipă și să încurajeze mișcarea fizică regulată. Printre activitățile sportive desfășurate s-au numărat fotbal, handbal și rugby. Aceste activități nu doar că au contribuit la consolidarea relațiilor între participanți, dar au subliniat și importanța sportului pentru menținerea sănătății fizice și mentale. Un antrenor local de rugby a coordonat activitățile sportive și le-a vorbit copiilor despre beneficiile exercițiului fizic regulat și impactul acestuia asupra longevității și calității vieții. A fost o oportunitate pentru toți să conștientizeze importanța mișcării în viața de zi cu zi, chiar și atunci când aceasta este integrată în activități simple sau jocuri recreative.
Apoi, oaspeții au participat la o activitate cu o mare încărcătură culturală locală: un concurs de cules de măsline. Această activitate a avut loc în livada școlii „Vladimir Nazor”, unde participanții au învățat despre importanța agriculturii tradiționale și sustenabile. În regiunile rurale din Croația, măslinii sunt o resursă de bază, iar procesul de recoltare a măslinelor a oferit tuturor o experiență unică. Culesul măslinelor nu a fost doar o activitate manuală, ci și una educativă, oferind o perspectivă asupra muncii grele și dedicate necesare pentru a susține economia locală și pentru a produce alimente de calitate, fără a deteriora ecosistemele locale.
La finalul mobilității Erasmus din Postira, Croația, a avut loc o cină festivă, însoțită de muzică tradițională croată, care a celebrat cultura locală. Într-un cadru prietenos, au fost înmânate diplomele de participare, marcând încheierea unei experiențe educative și culturale memorabile.
Mobilitatea Erasmus în Croația, în cadrul proiectului „A Happy Life in a Healthy Environment”, a oferit participanților numeroase beneficii. Dincolo de oportunitatea de a explora o țară nouă și de a interacționa cu oameni din culturi diferite, proiectul a contribuit la dezvoltarea conștiinței ecologice și a abilităților practice. Participanții au învățat să aprecieze importanța unui stil de viață activ, a unei alimentații sănătoase și a protejării mediului.
De asemenea, mobilitatea a promovat colaborarea internațională și dezvoltarea abilităților interpersonale, contribuind la crearea unor legături puternice între adolescenții din cele patru țări. Experiențele trăite în această săptămână în Croația au constituit, un pas important în încercarea de a construi un viitor mai sănătos și mai responsabil din punct de vedere ecologic în cele patru comunități școlare și locale.









