luni , 16 iulie 2018, 10:35
Home / Local / Actualitate / ”Vremuri alese” în ”Cronici dejiste nefardate”

”Vremuri alese” în ”Cronici dejiste nefardate”

Să aduni o sală aproape plină, într-o după amiază muncitorească de marți, pentru o lansare de carte, nu e puțin lucru. Să scormoni prin prăfuitele arhive și să aduci în prim plan întâmplări trecute, puțini oameni pot face asta. Ambele lucruri le-a reușit Paul Zahariuc, istoric, cercetător și jurnalist, care a umplut sala TinArt a Bibliotecii Județene la lansarea celei mai recente cărți. Volumul “Cronici dejiste nefardate (1949-1965)” este cea de-a 15-a carte de istorie a autorului, dar nu și ultima, acesta anunțând la eveniment că lucrează la altele volume.Cei care au participat, ieri, începând cu ora 13, la Biblioteca Județeană “Nicolae Milescu Spătarul” Vaslui, la lansarea cărții “Cronici dejiste nefardate” au avut ocazia să asculte discursurile spumoase ale lui Gelu Voicu Bichineț, directorul instituției, și ale profesorilor Gruia Novac și Nicolae Ionescu.
“7 noiembrie 1917-7 noiembrie 2017! Oare de ce toate aceste date? Oare ce încărcătură pot avea aceste date? De ce este gândit astăzi acest eveniment? Dacă ne punem aceste întrebări, cred că cel mai rapid răspuns îl putem avea din titlul cărții ”Cronici dejiste nefardate”. În 1917 începea un episod extraordinar de dureros și controversat din istoria umanității. Astăzi, Paul Zahariuc vine în fața publicului vasluian cu o lucrare consistentă de peste 700 de pagini, o lucrare în care încearcă să surprindă cele mai importante aspecte ale vieții culturale, sociale, politice din arealul actual al județului Vaslui. Când am luat această carte și am răsfoit-o, pentru că recunosc nu am reușit să o citesc toată, a fost o mare surpriză pentru mine să constat că personaje din lucrarea de față sunt oameni care chiar i-am cunoscut”, a spus Gelu Bichineț, directorul Bibliotecii Județene Vaslui.
În continuare, s-au făcut aprecieri asupra cărții, nelipsind criticile. S-a scos în evidență că marele atu al acestui volum îl reprezintă detaliul actelor inedite ale autorităților acelor vremuri.
“Cartea are 758 de pagini, este scrisă de Paul Zahariuc, aici de față, care îl prețuiesc și îl apreciez, e tipărită la editura Pim din Iași, anul acesta și are o greutate de un kilogram și 400 de grame. Cântarul meu de bucătărie de acasă nu greșește. Volumul acesta, imens și la propriu, și la figurat, este imposibil și inutil de povestit, concluzia imediată apărând fără dificultate să fie citit, fie și pe sărite, impresia finală necăpătând modificări”, a spus profesorul Gruia Novac.
“Recunosc că domnul Zahariuc este un asiduu cercetător și de ani de zile îl văd pe la arhive. Cred că de mai bine de zece ani ne vedem acolo, unde cu multă stăruință se oprește asupra colțului ziarelor și al documentelor. Îl felicit pentru că a ajuns la cea de-a 15-a carte. Un copil, o carte, o casă, un pom sunt lucruri foarte importante pentru familie. S-a aplecat cu mult sacrificiu asupra cercetării trecutului comunist. Chiar a făcut un cult din istoria comunismului”, a completat Nicolae Ionescu.
De regulă, Paul Zahariuc nu este un fidel ascultător al evenimentelor culturale, dovadă că nu stătea până la sfârșit la nicio acțiune culturală. Probabil, pleca la arhive, pentru a pregăti o viitoare lucrare. Acum, nevoit să stea până la capăt, a ținut să mulțumească profesorului Dumitru Buzatu, președintele CJ Vaslui, cel care l-a sprijinit financiar în tipărirea cărții.
”Lucrarea de față a avut ca bază principală de informare două publicații ce au circulat între anii 1949-1968 prin zona noastră de interes. Acestea au fost ”Steagul Roșu” (Bârlad) și ”Flacăra Iașului”. În prima, am găsit negru pe alb adevărate barbarisme incitatoare la ură și oprobriu public față de niște cetățeni care nu greșiseră, decât numai prin faptul că, în timp, și-au creat gospodării înfloritoare, cu mult peste medie. La mare ”cinste” erau în ambele publicații triumfalismul exagerat și laudele deșănțate care, în cele mai dese cazuri, nici pe departe nu erau adevărate, dar, oamenii simpli erau îndemnați și obligați să creadă toate aceste minciuni”, a spus autorul.
Concluzia evenimentului a fost că este mai bună o democrație șchioapă, decât o dictatura care ar constrânge drepturile fundamentale ale omului.

Despre Ciprian Enache

Vezi şi